هفته پنجم بارداری / عکس و فیلم

در این مقاله در مورد هفته پنجم بارداری / عکس و فیلم صحبت می کنیم

هفته پنجم بارداری / عکس و فیلم

 

این دومین هفته از پذیرش رسمی نقش شما و پنجمین هفته بارداری است. به گمانم حسابی در تلاشید تا نمایشنامه‌ای را که خودتان نوشته‌اید‌ حفظ کنید. این روزها احتمالاً درگیر جا افتادن در نقشتان هستید. می‌خواهید خوب خودتان را با این شرایط وفق دهید. هنوز زمان زیادی تا ورود مشکلات جدی‌تر در اجرای نقش باقی‌مانده،  بهتر است دست از نگرانی از آینده بردارید و کارهای هفته پنجم را بخوانید.

 

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری
هرچند که دوست دارید در این هفته کودکتان را ببینید اما پیشنهاد می‌کنم فعلاً از دیدن عکس بازیگر رو به رویتان خودداری کنید. او این روزها در حال گریم است. به شما پیشنهاد می‌کنم از دیدن او صرف‌نظر کنید و بگذارید تا کمی بیشتر رشد کند. او الان شبیه یک بچه قورباغه است. ناراحت شدید؟!
خوب ناراحتی ندارد، حرف C  انگلیسی را در نظر بگیرید دقیقاً همین شکلی است با یک سر، دم و یک بدنه شبیه به این حرف. می‌خندید؟  اما اگر نگاهی به نان بیندازید بیشتر هم خنده‌یتان می‌گیرد؛ او همین حالا به اندازه یک دانه کنجد است و اندازه‌اش حدود 2 میلی‌متر است. ضربان قلب این دانه کنجد را می‌توانید در این هفته یا هفته بعد بشنوید.

بگذارید ببینیم او تا چه اندازه رشد کرده است. رویان اکنون از سه لایه تشکیل شده که لایه خارجی؛ مغز، نخاع،  پوست و مو را تشکیل میدهد، لایه میانی؛ قلب، سیستم گردش خون، استخوان، عضله، کلیه و سیستم تناسلی را تشکیل میدهد و لایه داخلی روده‌ها، کبد، پانکراس و مثانه را می‌سازد.

بنابراین در این هفته این موجود کوچک در حال تغییر قیافه است و سلول‌های بدن او در حال ساخت اندام‌های مهم او مثل کبد، کلیه و سیستم عصبی هستند. به تدریج با رشد این سیستم قسمت‌های نخاع، مغز و ستون فقرات هم شکل می‌گیرد. خوب به نظر می‌رسد که رویان در این دو هفته اخیر گریم زیادی داشته حالا این توده سلولی دارای پوست، مو، ناخن و غده‌های سینه است.

قلب او همراه با دستگاه گردش هم به تدریج شکل می‌گیرد. جنین شما سالم و سلامت است. غذا و اکسیژنش را دوست مهربانش، جفت به او می‌رساند و جای نگرانی نیست. البته به شما بگوییم این فرایندی است که طی 2 یا 3 هفته به تدریج شکل می‌گیرد و این‌گونه نیست که شما تصور کنید رویان در آخر هفته لزوماً یک مرحله را به پایان رسانده و وارد مرحله بعد شده است. بلکه این مراحل به هم پیوسته است و برای هر کدام نمی‌توان زمان دقیقی مطرح کرد.
قد:0.3 سانتی متر
وزن: 0 گرم

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری

 

وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری
اگر در هفته گذشته نشانی از علائم بارداری در شما نبوده این هفته حتماً منتظرش باشید. اگر پستان شما درد می‌کند، زود خسته می‌شوید یا مدام مجبورید به دست‌شویی بروید این علائم را جدی بگیرید. بدن شما در این هفته خون بیشتری تولید می‌کند تا بتواند اکسیژن و غذا را به کودک برساند. ضربان قلب برای حفظ تعادل خود افزایش می‌یابد و این افزایش خستگی، گیجی و سردرد را به همراه دارد.

در این هفته درد پستان‌ها یا حسی شبیه به سوزن‌سوزن‌شدن شما را آزار می‌دهد. احتمال بزرگ شدن پستان‌ها و تیره شدن هاله رنگی دور آن نیز وجود دارد.

ویار هم در این زمان بروز می‌کند و احتمالاً حسابی شما را حساس می‌کند. هر ماده غذایی که شما می‌بینید وسوسه می‌شوید که آن را بخورید. ویار به دلیل به هم خوردن تعادل بین انتقال‌دهنده‌های عصبی بدن مادر، حالت روحی و روانی خاص و همچنین نیازهای تغذیه‌ای او به وجود می‌آید.

ممکن است وقتی دلتان پنیر می‌خواهد ناشی از کمبود سدیم باشد یا هنگامی که حساب هوس بستنی بزرگ کرده‌اید نشان از نیاز بدن شما به کلسیم و چربی باشد.
وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری

 

مراقبت‌های بارداری در هفته پنجم بارداری
اولین ملاقات‌های شما با پزشک آغاز شده است. در این زمان پزشک با استفاده از یک فرمول می‌تواند زمان زایمان شما را حدس بزند. برای این کار لازم است اولین روز از آخرین دوره قاعدگی خود را دقیق یادداشت کنید.
مصرف داروها را کنار بگذارید. هر دارویی می‌تواند بر روی رویان تأثیر مستقیم بگذارد. اگر نمی‌دانستید باردار هستید و دارو مصرف کرده‌اید حتماً این مسئله را با پزشک متخصص در میان بگذارید. سرخود و بر اساس توصیه‌های بزرگترها داروهای گیاهی مصرف نکنید.
به سلامت کلی بدن‌تان اهمیت دهید به عنوان مثال با دندان پزشک قرار ملاقاتی بگذارید.

 

تغذیه در هفته پنجم بارداری
بارداری فرصتی است تا به طور دقیق مواد غذایی مصرفی خود را مورد بررسی قرار دهید زیرا انتخاب شما هم بر بدن شما و هم بر کودکتان تاثیر خواهد گذاشت. در طول هفته پنجم بارداری:

یک رژیم غذایی متعادل را در پیش گیرید.
به خاطر بسپارید که رژیم غذایی متعادل به معنی خوردن یک نوع غذا نیست. شما باید غذاهای متفاوتی را برای دریافت مواد مورد نیاز بدنتان، مصرف کنید. برای یک برنامه غذایی مناسب، به خصوص در طول بارداری و شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.
حال زمان آن است که بدن خود را هیدراته کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. شما همچنین می‌توانید شیر، آب میوهای 100 % طبیعی یا اسموتی میوه‌ای کم چرب مصرف کنید.
به محض آگاهی از بارداری خود، باید مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی را آغاز کنید.
به جای نان سفید، نان سبوس دار مصرف کنید. با این روش فیبر بیشتر و به همان نسبت منیزیم و کرومیوم بیشتری را به رژیم غذایی خود راه می‌دهید. به علاوه زینک، روی، ویتامین ای و ویتامین ب6 خود را فراهم می‌کنید.
غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای، ماکارونی و نان سبوس دار مصرف کنید.

 

فیلم هفته پنجم بارداری

 

منبع: niniban.com

هفته چهارم بارداری / عکس و فیلم

در این مطلب هفته چهارم بارداری / عکس و فیلم اماده گشت

هفته چهارم بارداری / عکس و فیلم

تبریک می‌گوییم، این هفته‌ای است که شما به تعویق بارداری خود پی می‌برید. شما رسما این هفته در نقش یک مادر پذیرفته شده‌اید. این هفته بهترین هفته زندگی‌تان خواهد بود و البته وظیفه‌تان سنگین‌تر می‌شود. از این هفته باید حسابی روی نقشی که قرار است 9 بازی کنید تمرکز کنید و این کار آسانی نیست. بهتر است برای اجرای بهتر نقش مطالب هفته چهارم را پیگیری کنید.

 

وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری
می‌خواهید بدانید اکنون این مهمان کوچولو در چه شکلی است؟ دلتان را صابون نزنید، حالا حالا باید صبر کنید تا بتوانید او را ببنید. حق هم دارید از همین حالا می‌خواهید بدانید کودکتان شبیه کیست؟ اما اکنون زود است، او تازه در مرحله رویانی است. در واقع از زمان بسته شدن نطفه تا هفته هشتم یا دهم بارداری فرزند کوچک شما «رویان» نامیده می‌شود.

بگذارید بگوییم کوچولوی شما الان چه شکلی است. او همچنان در حال استقرار در خانه جدید است. این ریزه میزه الان از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده که دو لایه داخلی را «اپی‌پلاست» می‌نامند و لایه خارجی، غشایی است به نام «هایپوبلاست» که بعدها اعضای بدن جنین را در آینده تشکیل می‌دهد.

از این هفته، دو بادیگارد رویان شما را همراهی می‌کنند. این هفته زمان تشکیل و توسعه کیسه آمنیوتیک و کیسه زرده است. کیسه آمنیوتیک با احاطه رویان علاوه بر اینکه او را از گزند حوادث داخل رحم محافظت می‌کند مثل یک تخت گرم و نرم هم می‌ماند که جنین در آن مدام در حال چرت زدن است.

کیسه زرده هم کیسه‌ای چسبیده به رویان است که رگ‌های خونی و گلبول‌های سرخ اولیه در آن تشکیل می‌شود. نگران غذای این توده کوچک نباشید. جفت همان وظیفه‌ای را ایفا می‌کند که شما در آینده بر عهده خواهید داشت. جفت مثل دایه‌ای می‌ماند که به جای شما غذای کودکتان را در رحم توی دهانش می‌گذارد.

این توده گوشتی که مسئول تامین اکسیژن جنین شما هم هست به خوبی می‌داند چه زمانی باید به فرزند شما غذا و اکسیژن برساند. او اکنون مشغول کندن تونل در داخل رحم برای اتصال محل دریافت غذا و جنین است تا بتواند به درستی ماموریت خود را به انجام برساند. اما تا زمانی که جفت در حال رشد است وظیفه تغذیه رویان با همین کیسه زرده است. پیشرفت‌های این هفته به اینجا ختم نمی‌شود و پیشرفت‌های دیگری در راه است.

قد: 0.2 سانتی متر
وزن: 0 گرم

وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری

 

وضعیت مادر در هفته چهارم بارداری
در حالی که رویان تلاش می‌کند خودش را به دیواره رحم بچسباند، بسیاری از زنان درد خفیفی را در ناحیه شکم خود تجریه می‌کنند. این دردها طبیعی است چرا که بدن خودش را با هورمون‌های جدید بارداری هماهنگ می‌کند و رحم شما تبدیل به خونه جدید رویان کوچولو می‌شود.

برخی از زنان هم خونریزی را تجربه می‌کنند، اما یادتان باشد به رنگ آن توجه کنید. خونی که از شما دفع می‌شود نباید قرمز پررنگ یا روشن مثل دوران قاعدگی باشد بلکه باید به رنگ صورتی یا قهوه‌ای باشد. ناراحتی لانه گزینی یا خونریزی معمولاً پنج تا 12روز پس از تخمک‌گذاری اتفاق خواهد افتاد. درد شما نباید شدید باشد و اگر درد شدید، تب، لرز یا خونریزی واژینال سنگین دارید حتما با پزشک تماس بگیرید.

از آنجا که از این هفته علائم بارداری خودشان را نشان می‌دهند، باید منتظر حملات بارداری باشید. البته هنوز هم احتمال اینکه تست‌های بارداری جواب منفی به شما بدهد وجود دارد چرا که شاید هورمون گنادوتروپین به صورت کامل ترشح نشده و همین هم عاملی است که شما با تست‌های بارداری متوجه حاملگی نشوید. اما با افزایش میزان هورمون‌ها بالاخره نشانه‌های حاملگی بروز می‌کند.

شما نمی‌خواهید در نقش بازیگر، بازی کلیشه‌ای بیشتر سریال‌ها را ارائه دهید و حالت تهوع داشته باشید، اما این اجتناب ناپذیراست که کارگردان اصلی این ماجرا به هرحال به صورت طبیعی این نشانه را در تغییرات بارداری قرار داده و شما هم نمی‌توانید کاری کنید. در مواقع استفراغ و تهوع به این فکر کنید که شما تنها نیستند و این اتفاق ممکن است هر روز صبح، ظهر و شب برای36 میلیون زن باردار مثل شما در جهان رخ دهد. این اولین نشانه حاملگی در شما است.

علائم دیگری هم شما را تا مرز پشیمانی پیش می‌برد سفت و دردناک شدن پستان، حساس شدن شکم و نفخ، کمر درد و نرم شدن دهانه رحم از علائم این دوره است. اما شاید بیشترین مسئله‌ای که شما را آزار دهد تغییرات ناگهانی روحی باشد. یک روز، خوب و سرحال هستید و روز بعد بداخلاق و بی‌حوصله.

نگران این موضوع نباشید. این تغییرات کاملاً طبیعی هستند و جای نگرانی نیست. فقط به خودتان فرصت دهید تا با این تغییرات که ممکن است ماه‌ها با آن درگیر باشید، آرام کنار بیایید.

  وضعیت مادر در هفته چهارم بارداری

 

مراقبت‌های بارداری در هفته چهارم بارداری
اگر تست بارداری شما مثبت بود، قرار ملاقاتی با پزشک بگذارید. بیشتر پزشک‌ها قرار ملاقات را بین هفته 6 تا 10 بارداری ترتیب می‌دهند.
پزشک باید کلیه شرایط جسمی و روحی شما را بررسی کند. احتمالاً اگر بارداری اول را تجربه می‌کنید شاید رفتن پیش پزشک خلق شما را تنگ کند اما  اگر در تمام این مدت به کودکتان فکر کنید معاینه دقیق پزشک متخصص که شاید برای شما خوشایند هم نباشد، آسان‌تر خواهد شد.
برای بار سوم به مادران باردار می‌گوئیم که به محض اطمینان از بارداری از کشیدن سیگار خودداری کنید. دود ناشی از آن رسیدن اکسیژن به رویان کوچک شما را دشوار می‌کند، لذت بردن شما از کشیدن سیگار او را آزارده خاطر می‌کند.
خوردن ویتامین‌ها را شروع کنید. خوردن ویتامین‌های آ، ب ، دی در دوران بارداری ضروری است. ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی است که در کبد ذخیره می‌شود. مقدار روزانه 200 واحد ویتامین در بارداری و قبل از آن توصیه می‌شود.

 

تغذیه در هفته چهارم بارداری
نوشیدن مایعات به میزان کافی، مهمترین چیزی است که در اوایل بارداری باید به آن عمل کنید. بدن در این دوره جریان خون‌ را افزایش خواهد داد، به همین دلیل شما به مایعات بیشتری احتیاج دارید. نوشیدن مایعات به رفع خستگی و یبوست شما نیز کمک می‌کند.
آب و نوشیدنی‌های مقوی مانند شیر کم چرب، آب میوه 100 % طبیعی یا اسموتی میوه کم چرب مصرف کنید.
اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید روند گیاه خواری خود را حتی در طول بارداری، ادامه دهید فقط مراقب باشید برنامه غذایی که انتخاب می‌کنید، تمام مواد لازم برای بدن‌ شما را در خود داشته باشد. شما باید بر پروتئین مصرفی خود تمرکز کنید، به علاوه مکمل‌های آهن، ویتامین ب 12 و ویتامین دی پیشنهاد می‌شود. با پزشک خود درباره مولتی ویتامین‌های بارداری و قرص‌های دیگر مشورت کنید.

 

فیلم هفته چهارم بارداری

منبع: niniban.com