باید ها و نبایدهای رژیم غذایی برای سنگ کلیه


باید ها و نبایدهای رژیم غذایی برای سنگ کلیه

 

سنگ های کلیه رسوب های کلسیمی کوچکی هستند که به خاطر وجود مواد معدنی جذب نشده در ادرار رخ می دهند. متاسفانه این شرایط دردناک در میان جوامع امروزی بیشتر از قبل دیده می شود. همانطور که می دانید دو نوع سنگ کلیه وجود دارد. یکی از آن ها به خاطر تجمع کلسیم در ادرار تشکیل می شود و دیگری به خاطر تجمع بیش از حد اگزالات در ادرار تشکیل می گردد. هر دوی این سنگ ها درمان مختلفی دارند و در موارد شدید می توان آن ها را به کمک جراحی از بدن خارج کرد. اما می توان به کمک رژیم غذایی سالم خطر ابتلا به چنین شرایطی را کاهش داد. به همین خاطر در این مقاله سعی می کنیم برخی از مواد غذایی مفید برای این شرایط را با هم مرور کنیم.

 

رژیم غذایی برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه

شما باید مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از خطر ابتلا به سنگ کلیه در امان بمانید.

آب:

آب نجات دهنده زندگی است. همانطور که می دانید، سنگ های کلیه به خاطر مواد معدنی جذب نشده در ادرار تشکیل می شوند. نوشیدن آب کافی بهترین و طبیعی ترین روش برای خلاص شدن از شر سنگ های کلیوی در بدن است. آب نه تنها به کاهش تشکیل سنگ های کلیوی کمک می کند بلکه می تواند به تناسب اندام و داشتن آب کافی در بدن نیز کمک نماید. برای بررسی اینکه آب کافی می نوشید یا خیر، می توانید رنگ ادرار خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر رنگ ادرار روشن است جای نگرانی نیست اما اگر چنین نیست باید مصرف آب افزایش پیدا کند.

مرکبات:

مرکبت در شکستن سنگ های کلیوی بسیار مفید و موثرند. این میوه ها دارای اسید سیتریک هستند که با کلسیم در ادرار پیوند برقرار می کنند و از تسکیل کلسیم اگزالات که به تشکیل سنگ کلیه اگزالاتی منجر می شود پیشگیری می نمایند. مرکباتی همچون لیمو باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد. این میوه ها می توانند از بروز سنگ های کلیه پیشگیری نمایند.

سیب زمینی:

همانطور که می دانید سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات هاست. خوردن غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند برای بدن خوب است زیرا مانع از تشکیل سنگ کلیه در بدن می شود. سیب زمینی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از آن برای خلاص شدن از شر سنگ های کلیه استفاده کنید.

کاهش مصرف نمک:

مصرف بیش از حد نمک برای درمان سنگ های کلیه مفید نیست. اگر مصرف نمک کاهش پیدا کند ترشح کلسیم در ادرار نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین، تشکیل سنگ کلیه نیز کمتر می شود و مقادیر اضافی از کلسیم در ادرار دیده نمی شود.

کاهش مصرف فروکتوز:

اگر مقادیر بالایی از کربوهیدرات ها را مصرف می کنید باید به خاطر داشته باشید که مقادیر زیادی از فروکتوز در رژیم غذایی باید تحت کنترل باشد. از آن جایی که فروکتوز ماده طبیعی است، مصرف آن باید مورد بررسی قرار گیرد. مقادیر اضافی از فروکتوز به تشکیل سنگ کلیه منجر می شود.

گوشت:

پزشکان توصیه می کنند مصرف گوشت قرمز در رژیم غذایی محدود شود زیرا باعث ایجاد آسیب به بدن می شود. در مورد سنگ های کلیوی، مصرف گوشت باید محدود تر شود در غیر اینصورت می تواند به تشکیل سنگ کلیه بیانجامد زیرا گوشت حاوی مقادیر زیادی از پروتئین حیوانی است. مصرف بیش از حد این پروتئین برای سلامت شما خوب نیست. ( چه سنگ کلیه داشته باشید و چه نداشته باشید)

تخم مرغ:

تخم مرغ نیز سرشار از پروتئین حیوانی است. زمانی که فردی از سنگ کلیه رنج می برد یا در اولین مرحله از تشکیل سنگ های کلیوی است پزشک توصیه می کند مصرف تخم مرغ را محدود نماید تا مشکل حل شود. تخم مرغ تشکیل سنگ کلیه را بدتر می کند و می تواند برای افراد مبتلا به سنگ کلیه مضر باشد

اسفناج:

اسفناج یکی از سبزیجات سبزی است که برای بدن فواید بسیار زیادی دارد اما برای سنگ کلیه اصلا مفید نیست. این سبزی در برگیرنده مواد معدنی همچون اگزالات است و به تشکیل سنگ کلیه منجر می شود. به همین خاطر فردی که از بیماری سنگ کلیه رنج می برد باید از مصرف اسفناج برای مدتی خودداری کند تا بدن از شر سنگ های دردنک خلاص گردد. سنگ کلیه می تواند شرایط دردناکی باشد اما اگر در مراحل اولیه شناسایی شود می تواند به کمک داروها و رژیم غذایی خاص از بین برود. پس نگران این موضوع نباشید. به کمک برخی از دستورات غذایی و توصیه های پزشک می توانید از شر سنگ کلیه خلاص شوید. سنگ کلیه یکی از مواردی است که باعث ناراحتی و درد بسیاری از افراد شده است. اگر شما نیز چنین شرایطی را تجربه می کنید می توانید از یک متخصص کمک بگیرید و به توصیه های او عمل کنید. آب زیادی بنوشید ، از مرکبات استفاده کنید، مصرف نمک خود را کاهش دهید، مراقب مصرف فروکتوز باشید، در مصرف گوشت، تخم مرغ و اسفناج هوشیار باشید تا بتوانید سلامت را به بدن خود بازگردانید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.