خواص مصرف موز در بارداری و شیردهی

موز در بارداری : موز از سقط جنین جلوگیری می‌کند. خانمهایی که بچه سقط می‌کنند موز بخورند. موز در خانم‌های باردار سوزش معده و تهوع‌ صبحگاهی را رفع می‌کند.

خواص مصرف موز در بارداری و شیردهی


مصرف موز در بارداری و شیردهی

- موز از سقط جنین جلوگیری می‌کند. خانمهایی که بچه سقط می‌کنند موز بخورند.

- موز در خانم‌های باردار سوزش معده و تهوع‌ صبحگاهی را رفع می‌کند.

- موز حاوی پتاسیم بوده و به مبارزه با خستگی در دوران بارداری و کسب سریع انرژی کمک می کند.

- علیرغم جستجوی فراوان برای پیدا کردن سرنخی در مورد ارتباط مصرف موز در بارداری و افزایش خطر ابتلای جنین به بیماری یرقان(زردی)، به نظر می رسد با توجه به منابع انگلیسی زبان موجود چنین چیزی صحت نداشته باشد. البته برخی منابع مصرف موز توسط زنانی که نوزادان آنها دارای یرقان هستند را در دوران شیردهی ممنوع اعلام کرده اند.

- موز به دلیل پتاسیم بالایی که دارد به بهبودی سریع در دوران نقاهت کمک شایانی می‌کند.  

- فواید موز در کاهش وزن بعد از زایمان: به دلیل جذب سریع قند موز، این میوه دارای شاخص گلیسمی بالایی است. افرادی که تمایل به کنترل وزن دارند، نباید از موز رسیده استفاده کنند. موزهایی که به رنگ زرد هستند دارای شاخص گلیسمی متوسطی می باشند. (این شاخص نشان می دهد به ازای مقدار مشخصی از یک ماده غذایی مقدار قند خون چقدر بالا می رود و این شاخص نسبت به گلوکز که دارای شاخص گلیسمی ۱۰۰ است سنجیده می شود.)

- مقابله با افزایش فشار خون: موز دارای مقدار زیادی پتاسیم و مقار کمی سدیم است، که به همین سبب مصرف روزانه آن باعث کاهش فشار خون و همچنین مقابله با افزایش سدیم خون پس از مصرف غذاهایی شور می شود.


- بهبود عملکرد جهاز هاضمه: موز دارای الیاف قابل ذوب شدن و غیر قابل ذوب است، که این الیاف به تنظیم هضم غذا کمک می کند.

- تقویت گردش خون: مصرف هر روز این میوه باعث می شود بدن 4 گرم الیاف اضافی را کسب کند که باعث کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین و بیماری های قلب می شود.

- سلول سازی: موز 20 درصد نیاز انسان به ویتامین "بی 6" را تامین می نماید که باعث تشکیل هورمون انسولین ضروری برای کنترل قند خون و اسید آمینه ضروری برای سلول سازی می شود.

- مقابله با کم خونی: موز سرشار از آهن است که باعث تولید هموگلوبین در گلبول های قرمز و مقابله با کم خونی می شود.

- بهبود وضعیت جسمانی: این میوه دارای 27 میلیگرم منیزیوم است که باعث بهبود وضعیت جسمانی به ویژه خوب راحت می شود چون کمبود منیزیوم از دلایل تشنج و افسردگی است.


مصرف موز در کودکان و نوجوانان

موز یک غذای کامل است حتی برای کودکان. به خاطر وجود فسفر در موز برای هوش و حافظه کودکان و نوجوانان بسیار مفید است. موز سطح هوشیاری دانش‌آموزان را بالاتر برده و به فرایند یادگیری آن‌ها کمک می‌کند.


منبع:نی نی نما

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.