خواص و مضرات تخم کتان


خواص و مضرات تخم کتان

تخم کتان

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که دانه‌های تخم کتان سبب کاهش کلسترول، تثبیت قند خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کمک به کاهش وزن، افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان می‌شوند.


فواید تخم کتان

* تخم کتان می‌تواند سبب کاهش کلسترول خون و همچنین پایین آمدن قند خون گردد. فیبر محلول موجود در تخم کتان می‌تواند سبب کاهش کلسترول گردد و از افزایش پلاک در خون جلوگیری کند و در نتیجه از تنگ شدن دیواره عروق خونی که می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و در نهایت سکته و حملات قلبی گردد، جلوگیری و پیشگیری نماید. فیبر موجود در تخم کتان همچنین می‌تواند از افزایش قند خون در بیماران دیابتی جلوگیری کند.


* تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می‌کند. تحقیقاتی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش‌های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می‌باشد.


* تخم کتان برای افرادی که تمایل به کاهش وزن و کنترل وزن دارند بسیار مناسب می‌باشد. خوردن تخم کتان 30 دقیقه قبل از خوردن وعده غذایی سبب پر شدن معده و احساس سیری در افراد شده و در نتیجه موجب کنترل اشتها و کم خوری می‌شود.


* سبب بهبود سیستم گوارش بدن می‌گردد. فیبر موجود در تخم کتان از بروز یبوست جلوگیری می‌کند و سبب هضم و دفع به موقع گردیده و به سلامت سیستم گوارش کمک می‌نماید.


* ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. ALA موجود در تخم کتان سبب کاهش التهابات و در نتیجه عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن می‌گردد. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که تخم کتان می‌تواند سبب کاهش برخی ناهنجاری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و پسوریازیس گردد.


* جلوگیری کننده از سرطان است. تحقیقات نشان می‌دهند تخم کتان نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان به ویژه سرطان روده و سینه دارد. این گیاه به علت دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های مهمی همچون لیگنان‌ها که نقش مهمی در مبارزه با سرطان دارند، می‌تواند با پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی، با سرطان مبارزه کند.


طریقه مصرف تخم کتان برای لاغری و کاهش وزن

تخم کتان و لاغری

200 گرم. بذر کتان و آب جوشیده مورد نیاز هستند 1 قاشق غذا خوری از دانه ها را با 2 لیوان از آب جوشیده در فلاسک ریخته و فلاسک را برای یک شب رها کنید در صبح ½ لیوان از این نوشیدنی را بنوشید زیرا این مایع سبب افزایش سوخت و ساز بدن و روند خوردن چربی ها را کاهش می دهد در طول روز ½ لیوان از این نوشیدنی را قبل از غذا مصرف کنید سپس ضروری نیست که این رژیم غذایی را نگه دارید فقط کافی است در مسیر سالم غذا بخورید.

در آغاز توصیه می شود که از نوشیدنی کتان در طول یک هفته مصرف کنید و در یک ماه شما می توانید 5 سانتی متر از شکم و 11 پوند از وزن خود را از دست بدهید.


تخم کتان باعث نازایی میشود؟

تخم کتان و نازایی

سوال کاربر: سلام خسته نباشید.من جایی خوندم که تخم کتان باعث ناباروری و عقیمی میشود.آیا این صحت دارد؟

پاسخ پزشک: بله مواردی از این عارضه دیده شده.بهتر است بدون استاندارد و مجوز از ماده ای استفاده نکنید.


طرز تهیه دمنوش گیاهی تخم کتان خواص و موارد منع مصرف

دمنوش تخم کتان

برای تهیه دمنوش تخم کتان کافی است قبل از خواب حدود 3 قاشق غذاخوری تخم کتان را داخل یک فلاکس ریخته و حدود 1 لیتر آب جوش روی آن بریزید.

در فلاکس را ببندید و روز بعد، قبل از هر وعده غذایی، یک فنجان از این دمنوش میل کنید.


تمام عوارض و مضرات تخم کتان ( دوران بارداری)

مضرات تخم کتان

با وجود اینکه تحقیقات در مورد مصرف بذر کتان در دوران بارداری، کمیاب است، خانم‌های باردار همیشه باید جانب احتیاط را رعایت کنند، و از آنجایی که بذر کتان خواص شبه استروژنی دارد، از مصرف آن دوری کنند.علاوه بر این به اعتقاد مرکز پزشکی دانشگاه مریلند افرادی که به انسداد روده مبتلا هستند هم باید از بذر کتان دوری کنند، چرا که سرشار از فیبر است.

عوارض جانبی مصرف تخم کتان:

نفخ
درد معده
حالت تهوع
یبوست
اسهال


خواص روغن کتان برای پوست و مو و کاهش وزن

روغن کتان برای پوست و مو

دانه کتان حاوی چربی های ALA هست که ویتامین ب و چربی های مورد نیاز مو برای پیشگیری از خشک شدن و خرده شوره رو تامین میکنه. علاوه بر این، ظهور جوش های جدید، اگزما و التهاب پوست، و خشکی چشمها رو از بین میبره.


نحوه مصرف تخم کتان ( طریقه مصرف بذر کتان )


طریقه مصرف بذر کتان

بهتر است دانه‌های تخم کتان را خریداری کرده و خود آن را در منزل آسیاب نمایید. از آنجایی که تخم کتان یک دانه روغنی است، خرید تخم کتانی که قبلاً آسیاب شده، ممکن است گذشت زمان سبب اکسیده شدن آن گردد، در حالی که شما می‌توانید دانه‌های تخم کتان را خریداری کرده و به هنگام مصرف و به میزان نیاز خود، آن را با آسیاب برقی در منزل آسیاب نمایید و به شکل پودر درآورید و مصرف کنید.

دانه‌های تخم کتان می‌توانند بیش از یک سال قابل مصرف باشند.

بهتر است پودر تخم کتان را در دمای اتاق نگهداری کنید. میزان مصرف تخم کتان برای افراد سالم و بزرگ‌سال که در مصرف آن محدودیتی ندارند، یک قاشق سوپ‌خوری در روز می‌باشد.

محققان اظهار می‌دارند مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌باشند، باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند


برای افراد جوان تر، بیشتر از یک قاشق چای‌خوری در روز توصیه نمی‌گردد. از آنجایی که تخم کتان حاوی فیبر بالایی می‌باشد، برای وارد کردن آن در رژیم غذایی خود از میزان کم شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

یک قاشق سوپ‌خوری تخم کتان حاوی 36 کیلوکالری و یک قاشق سوپ‌خوری از تخم کتان آسیاب شده حاوی 50 کیلوکالری انرژی می‌باشد.

از آنجایی که دانه‌های تخم کتان طعم و مزه سبک و ملایمی دارند، می‌توانید به چندین روش آن را در رژیم غذایی روزانه خود وارد نموده و مصرف کنید.

روش اول لاغری با تخم کتان: اگر ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا، یک قاشق پودر تخم کتان (را همراه با آب فراوان) میل کنید، احساس سیری به شما دست داده و نمی توانید زیاد غذا بخورید و بدین طریق دریافت چربی ها و کالری ها از طریق وعده های روزانه کمتر خواهد شد و به مرور موجب کاهش وزن و کاهش چربی های انباشته شده در بدن می گردد.

روش دوم لاغری با تخم کتان: اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنید باعث می شود فرایند هضم غذا کندتر شده، و غذا مدت بیشتری در معده بماند و به صورت آهسته آهسته و به تدریج وارد روده کوچک شود و این موجب می شود که سطح انسولین پایدار شده و اشتها کاهش یابد.


خواص روغن دانه کتان

روغن دانه کتان

* هر نوع ناراحتی پوستی مانند آکنه، اگزما، سوختگی بر اثر نور خورشید و داء الصدف را درمان می کند.

* این روغن برای افرادی که از سینه درد و فشارخون بالا رنج می برند مفید است. برای جلوگیری از واکنش های التهابی سرخرگ ها نیز کاربرد دارد.

* در درمان بیماری MS موثر است.* بیماران مبتلا به آسم برای التیام حمله های آسم به طور مرتب از این روغن استفاده می کنند.

* مصرف این روغن به طور چشمگیری مفید است، جذب ید را افزایش می دهد.

* میزان بالای فیبر در این گیاه در رفع یبوست موثر است.

* اسیدهای چرب طبیعی در آن، منبع تغذیه برای مو و ناخن است و مانع ریزش مو و شکنندگی ناخن می شود. 

* مصرف این روغن به بدن قوت و نشاط می بخشد که برای انجام کارهای روزانه لازم است.

* میزان سرطان سینه و روده در افرادی که به طور مرتب از این روغن استفاده می کنند کمتر دیده می شود.

* بررسی ها نشان داده است مصرف این روغن علائم دیابت mellitus و آرتریت روماتوئید را التیام می بخشد.

* آسیب های عصبی که بی حسی و حالت سوزن سوزن را ایجاد می کند را به حداقل می رساند.

* این روغن که منبع تغذیه عصب است، برای درمان بیماری پارکینسون و MS موثر است.

*در مبارزه با چاقی مفرط موثر است.

* برای رفع شوره سر به کار برده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.