چگونه آکنه هورمونی را درمان کنیم؟


چگونه آکنه هورمونی را درمان کنیم؟

 

تا به حال برایتان پیش آمده است آکنه در یک زمان معین از ماه بروز کند؟ آکنه هر بار در یک موقعیت یکسان دیده می شود؟ این آکنه ها عمیق، کیستیک و دردناک هستند؟ اگر پاسخ شما به سوالات بالا مثبت است به احتمال زیاد با آکنه هورمونی درگیر هستید. آکنه هورمونی همانطور که از نامش پیداست زمانی رخ می دهد که نوسانات هورمونی در بدن وجود داشته باشد. در بیشتر موارد، آکنه هورمونی به بلوغ مرتبط است. اما این آکنه افراد را در هر سنی درگیر خود می سازد. در این مقاله قصد داریم روش هایی را برای درمان آکنه هورمونی بیان کنیم.

 

از پوست خود مراقبت کنید:

موثرترین روش برای درمان آکنه هورمونی مراقبت از پوست است. داشتن یک رژیم مناسب برای پوست باعث سالم ماندن آن می شود و از بروز آکنه جلوگیری می کند. همیشه صورت خود را با شوینده ملایم بشویید. آن را دوبار در روز شستشو دهید. تمیز کردن صحیح صورت مانع از تجمع روغن و ناپاکی در صورت می شود. پوست خود را هفته ای یکبار لایه برداری کنید تا از شر پوست های مرده خلاص شوید. با دست آلوده صورت خود را لمس نکنید. محصولات مراقبت از پوست را با دقت انتخاب کنید. زمانی که بر روی پوست خود آکنه دارید آن را فشار ندهید. اینکار می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

 

داروهای ضد بارداری خوراکی:

زنانی که از نوسانات هورمونی و آکنه مرتبط با آن رنج می برند می توانند از داروهای ضد بارداری زیر نظر پزشک استفاده کنند. برخی از داروهای ضد بارداری می توانند در درمان آکنه بسیار مفید باشند. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2009 نشان می دهد زنان سالمی که سیگار نمی کشند، می توانند از این داروها به عنوان درمان آکنه هورمونی استفاده نمایند. بروز بهبود به چند ماه زمان نیاز دارد. برای اینکه بتوانید از این داروها استفاده کنید با پزشک خود مشورت نمایید.

 

درمان خانگی جوش هورمونی

کمپرس گرم:

اعمال کمپرس گرم بر روی ناحیه مدنظر یکی از روش های بهبود آکنه هورمونی است. گرمای ناشی از این کمپرس می تواند جریان خون به ناحیه را افزایش دهد و باکتری های موجود را نابود سازد. یک قاشق چایخوری نمک را با دو پیمانه آب گرم ترکیب کنید. پارچه تمیزی را در آن فرو ببرید و مایع اضافی اش را بگیرید. حالا این کمپرس گرم را برای 10 دقیقه روی ناحیه مدنظر بگذارید.

 

روغن درخت چای:

روغن درخت چای برای درمان آکنه هورمونی بسیار مفید است. این ماده می تواند التهابی که به آکنه منجر می شود را از بین ببرد. این روغن ضروری همانند یک تمیز کننده عمل می کند و به پوست و منافذ نفود می نماید و به بهبود آکنه کمک می کند. دو الی سه قطره از روغن درخت چای را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل ترکیب کنید. پنبه ای را در آن فرو ببرید و سپس بر روی ناحیه مدنظر اعمال نمایید. اجازه دهید 10 دقیقه بماند و سپس صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

حالا کمی مرطوب کننده روی صورت خود بمالید.

توجه داشته باشید که قبل از کاربرد روغن های ضروری باید آن را بر روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

 

چای سبز:

چای سبز نیز به کاهش التهاب در بدن کمک می کند و به همین خاطر برای درمان آکنه هورمونی مورد استفاده قرار می گیرد. آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در این چای باعث درخشندگی و زیبایی پوست می گردد. یک چهارم پیمانه از چای سبز تازه دم شده را با آب ترکیب کنید. پنبه را در آن فرو ببرید و روی پوست بزنید. اجازه دهید 15 دقیقه بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید. شما می توانید از لوسیون ها و ژل های حاوی این چای نیز استفاده کنید. اگر خواستید می توانید روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید.

 

درمان جوشهای هورمونی در زنان

زردچوبه:

برای اینکه بتوانید از شر مشکلات پوستی خلاص شوید می توانید زردچوبه را امتحان نمایید. ترکیب کورکومین در این ماده خاصیت ضد التهابی دارد و التهاب را کاهش می دهد. کمی آب را به یک الی دو قاضق چایخوری زردچوبه اضافه کنید و خمیری را درست نمایید. این خمیر را روی ناحیه مدنظر بمالید. اجازه دهید یک ساعت بماند و سپس آن را بشویید.

 

مدیریت استرس:

برای اینکه بتوانید زیبایی پوست و جوانی خود را حفظ کنید بهتر است استرس خود را مدیریت نمایید.

زمانی که تحت استرس زیاد هستید، غده آدرنال هورمون زیادی در جریان خون آزاد می کند. این موضوع می تواند برای بدن مضر باشد و به آکنه منجر گردد. علاوه بر این، سطح بالای هورمون کورتیزول در بدن می تواند مشکلات زیادی برای سلامتی داشته باشد. می توانید از موسیقی، یوگا، تمرینات ورزشی، مدیتیشن و سایر موارد برای کنترل استرس استفاده کنید.

 

کرم های رتینوئید:

اگر آکنه شما خفیف است می توانید از کرم های موضعی رتینوئید استفاده کنید. متخصصان بر این باورند که چنین کرم هایی اولین خط درمانی برای آکنه التهابی خفیف تا متوسط است. این کرم ها از ویتامین A مشتق شده اند و می توانند در باز کردن منافذ و پیشگیری از انسداد آن ها موثر باشند.

 

آلفا هیدروکسی اسید:

آلفا هیدروکسی اسید نیز می تواند در درمان آکنه هورمونی مورد استفاده قرار گیرد. این ماده سلول های مرده پوست را از بین می برد و می تواند بروز زخم های ناشی از آکنه را کاهش دهد. این ماده در کرم ها و ماسک های بدون نسخه نیز یافت می شود. بخش مساوری از سرکه سیب طبیعی و آب را با هم ترکیب کنید. کمی عسل بدان بیفزایید. آن را روی ناحیه مدنظر بمالید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.